02 juli, 2017

Tokgod vattenmelonsallad med chili



Till midsommar har vi alltid knytis. Alla föreslår och tar med mat både till lunch och middag. Sambon har alltid med sig en sill à la russe. Men det som var nytt för året var att han raggat upp en vattenmelonsallad från Allt om Mat och vi inspirerades till att prova den.
Jag har redan gjort melonsalladen 2 gånger så himla god!!! Och här har jag kopierat in receptet från Allt om Mat - så att det inte plötsligt försvinner i en uppdatering eller så. Jag har gjort salladen på fri hand och tagit receptet nedan som en receptskiss, men självklart kan man följa receptet till punkt och pricka för bästa resultat. Det jag tycker är viktigt är att man får med smakerna och att rosmarinen bara kan anas, att basilikan smakar mycket mer och att chilin bränner till bara lite i eftersmaken. Smaksättningen med att blanda balsamvinäger och citron blev så gott. Det kommer jag att testa i andra sammanhang också.

Så gott folk. Här kommer receptet.

Vattenmelonsallad med chili
1 kg vattenmelon
3 kvistar rosmarin
1 kruka basilika
2 tsk chiliflakes
2 krm salt
1 msk pressad citronsaft
1/2 dl olivolja
2 msk balsamvinäger

Tärna vattenmelonen, hacka rosmarin fint, nyp av basilikablad från plantan. Blanda allt med marinaden, häll över vattenmelonen. Kyl och servera till grillat. Gott till bl a kyckling. Salladen passar fint på buffé.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...